Merry Christmas - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Milenca Tessa - WaarBenJij.nu Merry Christmas - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Milenca Tessa - WaarBenJij.nu

Merry Christmas

Door: Tes nd Mil

Blijf op de hoogte en volg Milenca

29 December 2014 | Thailand, Chiang Mai

Jaaaaaa.. We kunnen weer scheetjes laten en houden alles binnen. Voor ons DE 2 ingrediënten om weer verder te gaan. Ayutthaya here we come!
Na een busreis van ruim 2 uur, worden we heerlijk voor ons guesthouse afgezet, wat zijn het toch lieve mensen. Tony's place werd ons plekje voor de komende 2 dagen, want dan wilde we weer verder met de trein. Dus gelijk in Ayutthaya het treinstation opgezocht en de tickets geboekt. Helaas onze datum al vol, dus maar geboekt voor 11 december. Wat inhield, gelijk dagje langer in Ayutthaya, wat geen probleem was. Het is een erge leuke stad en we hadden een erg gezellige guesthouse. In de avond lekker muziek en een klein zwembadje, lovely!

We hadden de volgende dag een fiets gehuurd (ja, we blijven lekker actief bezig;)) om de stad te zien. Er zijn in Ayutthaya veel tempels en ruïnes, erg mooi. Zo konden we lekker van t ene punt naar t andere fietsen (stiekem heb ik (Milenca) ook gewoon een hekel aan veel lopen zonder bal;)). Bijzonder dat je dit gewoon kan zien midden in de stad. Ondertussen hebben we ook onze eerste olifanten gezien, wat een beesten. Het is echt een attractie in Thailand en dat vinden we lastig om te zien. Wij hebben afgesproken om niet op de olifanten een rondje te rijden, maar een dag te gaan verzorgen...

Uiteindelijk hebben we t heel relaxed gehad in Ayutthaya en gingen we vanaf daar verder met de nachttrein. Omdat we met de boot over moesten naar t station, waren we al vroeg bij de trein. Het is heel bijzonder om te zien wat een verschil dat is met Nederland. Hier schrijven ze alle tijden op en dat wijzigen ze om t halfuur ofso. Zo kan je zien of de trein vertraging heeft. Ze bellen een grote bel als er bijna een trein aankomt, maar t allermooist....
Precies om 6 uur spelen ze een liedje ter ere van de koning. Iedereen, maar ook echt iedereen staat op voor de koning!

De vertraging bij onze trein viel gelukkig best mee, slechts 20 minuten moesten we langer wachten! Voordat de trein kwam vroeg de conducteur welke wagon we hadden, 11, oké dan moesten we helemaal naar rechts lopen! Wij eindigde natuurlijk op het laatste stukje van het perron, inmiddels kwam de trein eraan zei die lieve conducteur you need to walk more! Wij verwende Nederlanders zijn natuurlijk gewend om op te stappen op het perron, maar nee hoor hier in Thailand zaten we in wagon 11, dus dat betekent doodgewoon op het spoor lopen haha. Eenmaal bij binnenkomst van de trein, waren we even flabbergasted! Geen bankjes maar we zagen alleen maar gordijntjes die dicht waren!?!? Oké dit is dus onze slaapplek voor vannacht of naja beter gezegd meteen. Wij waren zo slim om bij het boeken te zeggen, we willen beide boven slapen, lekker tegen over elkaar, niet wetende dat dit de kleinste slaapplekken zijn, meer voor het formaat Thai. dus al zeker niet weggelegd voor die lange stelten van mij(Tes)! & er werd gezegd om 10 uur gaat het licht uit, in Thaise begrippen betekend dit waarschijnlijk de oogjes die gesloten worden en dat iedereen stil is. Want wij dachten dat het heerlijk donker werd om 10 uur, maar nee het ligt bleef aan en scheen precies boven de gordijnen heen. Dat werd dus weinig tot geen slaap. Voor een ieder ander die dit nog gaat doen, ga onder liggen want daar heb je de meeste ruimte en geen licht dat je de hele nacht wakker houdt. Het klinkt nu allemaal wat slecht, maar eigenlijk hebben we dit gezien als een mega leuke ervaring! Een aanrader dus! Want hoe bijzonder is het, gewone standaard plekken, worden om geturnd tot bedden en s'ochtends maken ze er weer banken van en zit je weer in een 'gewone' trein!

12 december onze aankomst in chiang mai, ook een grote stad maar veel minder chaos dan Bangkok. Vanaf het station rijden we met een taxi naar Julie's guesthouse, die we vooraf al geboekt hadden. Prima guesthouse! de eerste dag hebben we de stad een beetje verkend. Overal waar je zit worden flyers uitgedeeld voor het Thaise kickboxing. Wij dachten alleen dit weekend ofso, maar dat is eigenlijk gewoon dagelijks. We besloten om een avondje uit te doen als stoere meisjes naar een Thaise kickboxing avond met meerdere gevechten. We dachten laten we t gelijk goed doen, dus we waren VIP. Wat betekende dat we heerlijk op de eerste rij zaten. Fingers crossed voor een paar lieve gevechten ;). maar nee bij sommige gingen het er hard aan toe, mannen gevechten maar ook een vrouwen gevecht. Dat was serieus een bitchfight, geen focus, verdediging of afwachten het was zowat de hele wedstrijd BAM bambambam. het is dat ze beide kort haar hadden anders weet ik zeker dat er haren getrokken zouden worden. na deze avond zijn we zo fanatiek geworden dat we ons afvragen of wij dit ook zouden kunnen. Mmmmm laten we het maar gewoon bij voetbal houden!

We zijn toe aan wat actiefs! Dus besloten we te gaan Ziplinen door de jungle. We voelde ons twee kleine aapjes die door de jungle aan het zweven waren van boom naar boom. wat een heerlijk gevoel als je in zo'n mooie omgeving hoog in de bomen hangt terwijl je de grond in de verte ziet. We waren zeker een paar uur zoet en sloten af met een heerlijke (niet zo'n lekkere) lunch. Oké het fruit was heerlijk! ;) we zijn een beetje voorzichtig geworden met het eten van Thai food. Omdat we bang zijn weer ziek te worden! Die avond gingen we heerlijk de nachtmarkt op, wat by the way een hobby van ons is geworden in tussentijd. Heerlijk mensen kijken, shakes scoren of voor Mil een overheerlijke banana nutella pancake. Daarna gingen we naar het ladyboy cabaret. oké wij zijn de gaypride gewend daar zie je genoeg ladyboys lopen, Maar dit was ook zeker leuk, er zijn in Thailand zoveel mannen die liever vrouw zijn! we vragen ons vaak af is dit nou een vrouw of was of is t eigenlijk een man! Fijn dat ze ook hier redelijk hunzelf kunnen zijn! De show was leuk! En we genoten van ons biertje en een overheerlijke cocktail. Als je een beetje een knappe sexy blanke man bent en houd van aandacht moet je daar zeker heen haha, er was een kerel die zag er wel redelijk goed uit, was alleen! nou die heeft vervolgens de hele avond de ene ladyboy naar de andere op z'n schoot gehad. Gelukkig bespaarde ze de super leuke meiden die links van hem zaten ;)! Al waren we wel benieuwd of ze daar onder nou nog ..... Oke never mind dit gaat te ver. Overigens was er 1 ladyboy tijdens t cabaret... Zo bijzonder, het was een hele mooie vrouw om te zien. Op het eind ging zij op een liedje, zich helemaal omturnen naar man.. En woow, ook als man was het gewoon een knappe gast! (Mil zou haar doen, maar hem ook wel;) geintje natuurlijk)
Met al deze prachtige mannen en vrouwen in gedachten gingen we naar ons bedje! Wat een heerlijke dag!!

Er is zoveel te zien op de plekken waar we komen en we vinden dat super fijn om met de scooter te ontdekken. Zo ook chiang mai.. Een kilometer of 20 de bergen in zijn we naar de Doi Suthep tempel geweest. Thaise mogen gratis naar binnen en de buitenlanders mogen gewoon betalen, zo lief:) maar een entree van nog geen euro, daar kom je in Nederland nog nergens voor binnen, behalve dat je een euro knaller kan halen.
Maar dat terzijde, we vinden het heerlijk om de verschillende tempels te zien. Vaak liggen ze hoger dan de stadjes, dus er is vaak een geweldig uitzicht! Adembenemend zo mooi, we kunnen hier beide zo van genieten en prachtige foto's maken.

In Ayutthaya hadden we al olifanten gezien, maar we wilde in Chiang Mai een dag met de olifanten doorbrengen. Er worden zoveel verschillende aanbiedingen aangeboden, maar Tes had al een goed park gezien. Eco adventure Park here we come!
We werden al vroeg opgehaald en ruim een uur rijden, kwamen we diep in een jungle terecht. Wachtend op nog 2 andere (Caroline and Graham, 2 super lieve gepensioneerde Canadezen), gingen we met ze 4en de dag doorbrengen!! Het was AMAZING!!
Omgekleed in een blauw pakje (wat vooral gemaakt was voor Tes and Graham hun lengte ;)) begonnen we de dag met het hakken van het eten voor de olifanten. Als echte krijgers bananen bomen omgehakt en in stukken in de truck meegenomen, gingen we naar de olifanten. Wat een grote beesten. Nog een beetje bangig gingen we ze eten geven, maar al snel gingen we ze aaien en met ze op de foto. Even 10 minuten achter hun oren zitten en een rondje lopen, zijn we daarna gaan lunchen. Na de lunch hebben we de olifanten uitgelaten. 2 uur door t bos, bergie op en neer, met de olifanten voorop. Ondertussen leren wij Caroline and Graham beter kennen en we horen van de 'gids' allemaal feitjes over de olifanten en de natuur. Uiteindelijk zijn we de rivier overgestoken en daar mochten we de olifanten wassen. Zittend in t water, zodat we er makkelijk bijkomen! We hebben zo onwijs genoten van die olifanten, wat een bijzondere animals. Daarom hebben we besloten om volgend jaar voor kerst onze ouders lief aan te kijken:)... We laten ze zelf wel uit mam;)
Na t wassen namen we afscheid van Caroline and Graham, zij gingen met de auto terug en wij met de boot... Nog even een half uurtje raften! Voor ons beide was dit een hele mooie dag van de reis!!

Uiteindelijk zijn we in chiang mai nog naar een 3D museum geweest, wat voor hele leuke foto's heeft gezorgd. En hebben we onze eerste massage gekregen!! Heerlijk.. We begonnen met een halfuur 'back&shoulder&head massage'.. Uiteindelijk heeft ze volgens mij elk deel van ons lichaam aangeraakt en laten kraken. Ze klom letterlijk in je, maar het was heerlijk! En nee, gewoon zonder happy ending:)

We wilden weer iets nieuws. Dus besloten we naar Pai te gaan. Dit keer met een minivan werden we naar een nieuw avontuur gebracht... Karamba!!! Het was een tocht in de bergen met veel bochten, maar die chauffeur reed met een gangetje en slingerde de weg over. Daarbij komt dat de wegen ook vrij hobbelig zijn, we zaten lekker te stuiteren.. Niks slapen. Bijna de hele bus misselijk, maar wel aangekomen in Pai. Tes had al een guesthouse gevonden, Mountain View it is. De naam zegt t al, prachtig uitzicht. We hadden een eigen huisje, in de natuur en er hing een hele relaxde sfeer. We voelde ons gelijk thuis. De gezamenlijke plek was klein, maar gezellig. En tot onze vreugde stond er een bank, met tv en een heleboel keuzes voor films. Jullie begrijpen wel hoe onze avonden eruit zagen.... Op de bank met een film met heerlijk biertje of een mega lekkere warme chocomelk (was s'avonds namelijk nog best koud).
Omdat t wat buiten t stadje lag, hadden we eens scooter gehuurd voor de dagen dat we daar waren en hebben we lekker getoured. Voor t eerst in een hotspring gezeten, de grand canyon van Pai bezocht (prachtig!!!) en vooral genoten van Pai zelf! Het is een geweldige plek, met super relaxte mensen. Beetje hippie achtig..we hadden hier wel een paar weken kunnen blijven, maar we wilde heel graag in meditatie. We hadden al iets gezien.. En toen wij in Pai liepen en opeens iemand riep: heeeeey Bangkok girls (wij dus), iemand die we hadden leren kennen tijdens de fietstocht.. Zij was in meditatie geweest waar wij ook heen wilden, hebben we besloten om op 19 december naar Mea Hong Son te reizen en daar te blijven en in de ochtend van 24 december terug te reizen naar Chiang Mai.... Wij gaan in meditatie, halleluja:)

Uit verhalen en ervaringen van andere hadden we begrepen dat je bij zo'n meditatie heel erg tot jezelf komt, emoties die kunnen loskomen en dat je eruit eindelijk heel happy weggaat! Dit leek ons beide een hele goede voor onze toekomst! We zijn namelijk ook op reis voor onszelf en ons te verbeteren en ons te kunnen vormen naar wie we willen zijn. Maar we hadden geen verwachtingen, alleen hopen we zulke ervaringen te kunne gaan ervaren.
We kwamen aan bij het meditatie oord en waren verbluft door de mooie natuur. Wat een super mooie plek, goed onderhouden en midden tussen de bergen. We kregen een welkomstpraatje wat eigenlijk inhield dat we het tijdschema moesten volgen, respect hebben voor de Boeddha en de monks (dit zijn de mannen met een kaal hoofd en in een oranje gewaad) en de uitleg over het mediteren. Toevallig kwam er op dat moment de hoofd Monk aangelopen, die vrouw snel op haar knieën. Want regel 1 is dat je nooit hoger mag zijn als een Monk. Dus als hij zit mag jij niet staan. Hij was wel erg aardig en maakte een grapje in het Engels. Vervolgens kregen we een kamer toegewezen, dat was een dorm (een grote kamer voor meerdere mensen), alleen sliepen we er met z'n tweeën. Niks geen heerlijk bed, de komende dagen slapen we op een heel dun matje, met twee dekens. In de bergen koelt het s'avonds behoorlijk af en is het s'ochtends nog steeds koud, dus twee dekens was na onze eerste nacht toch echt te weinig. Op het moment dat we aankwamen was het ongeveer drie uur. Onze eerste activiteit volgens het schema was om 16.00 de monestrie (het terrein) schoonhouden. Je kon kiezen het voer bereiden voor de vissen, de tafels etc schoonmaken of bijvoorbeeld de bladeren van het grasveld vegen. Wij kozen voor het laatste, met onze heksenbezems begonnen we te vegen voor ons leven een uur lang. Wat een harde werkers waren we toch. Om 17.00 mocht je een kopje koffie of thee drinken. Vervolgens begon om 18.00 uur de avond meditatie, wij hadden nog geen idee wat dat inhield. We moesten zitten in kleermakerszit en begonnen de eventing chanting op te lezen uit het boekje. Dat zijn boeddhistische/ Thaise en Engelse zinnen. En dit voor zo'n ruim een half uur lang, waarbij we als laatst iets opzeiden waaruit we konden opmaken dat we moesten gaan mediteren. En ja hoor de lichten gingen uit, en daar zaten we dan. als laatste zei die Monk nog, denk boedh (bij het inademen) en bij het uitademen (dho). Vervolgens zaten we heeeeeeeel lang in het donker, iedereen was in SEN behalve wij, met onze krakkemikkige knieën stil blijven zitten? Nee hoor om de twee seconden draaide we weer van houding. Het leek wel uren, maar uiteindelijk ging na 40 min het licht weer aan. Oh nog een handig weetje de mannen zitten altijd vooraan, en de vrouwen met alles achteraan. Dat was punt 1 waren we het niet zo mee eens waren. uiteindelijk was even voor 8 de avond meditatie afgelopen, en gingen we gelijk naar bed. we waren kapot & het was super koud.

volgende ochtend ging de wekker om 5 uur want om half 6 kon je helpen met het voorbereiden voor hèt ontbijt en je moest ochtend mediteren voor jezelf (dit deden we stiekem niet) wij met ons goede gedrag stonden we daar om half 6, alleen de rest op de fanatiekelingen na dachten daar anders over . Die kwamen even voor half 7 aangekakt. Want om half 7 wordt er rijst geofferd aan de monniken. We moesten allemaal op onze knieën op een matje, de bel klonk, en de monniken kwamen aangelopen, we kregen allemaal een bordje rijst en die moest je dan in vieren delen. De monniken liepen langs en dan deed je bordje eerst richting je hoofd en dan schepte je een lepel in de schaal van de monnik. Vervolgens mochten we gaan ontbijten maar de mannen mocht als eerst op de even dagen en op de oneven de vrouwen. Stonden we dan in een rij te wachten. Het ontbijt bestond uit heerlijke toast met een gebakken eitje, spek en een vers geperste jus! Oké dit bedacht ik me bij elke hap die ik binnen nam, want in werkelijkheid was het rijst met een groente prutje! Om 8 uur begon de meditatie. Eerst walking meditation, dat hield in 40 minuten heel langzaam (echt heel langzaam) achter elkaar lopen in een lange rij. De Monk voorop daarachter de mannen en ja toen mochten de vrouwen. allemaal in onze witte outfits. Dit was het eerste moment waarop wij dachten het lijkt wel een gevangenis, of een inrichting. na deze heerlijke wandeling kwam de zit meditatie, 40 minuten stil zitten en mediteren, het ging al iets beter als de avond ervoor. Hierna kwam lig meditatie en we moeten toegeven hier waren we echt PRO in! We konden super stil liggen en in onze gedachte dachten we nergens aan, oké wellicht een droom die voorbij kwam! Liggend mediteren voelde als slapen! ;) naja voelde, volgens mij lag ik (Milenca, letterlijk te snurken;))

na de meditatie mochten we om 11 uur lunchen. uiteraard moesten we eerst eten aan de monks offeren. Daar zaten we per twee achter elkaar om de schalen met eten op onze knieën aan te reiken. de mannen kregen de schalen met eten weer van de monks en zetten deze op tafel. vervolgens mochten eerst de mannen en toen wij het eten pakken. dit eten was al iets Michelin waardiger want er lag heerlijk fruit bij. Verder lag er weer rijst en het welbekende groente prutje! Dit was de laatste maaltijd van de dag, want de rest van de dag mocht er niet meer gegeten worden. om 1 uur was het weer tijd om te mediteren, dit hield hetzelfde in als de meditatie van 8 uur. Echter liepen we nu een walking meditation door het bos. En tijdens de zit meditatie had ik (Mil) ondertussen een boek meegenomen, zodat de tijd wat sneller ging.
Na de middag meditatie, kwamen we weer bij het schoonmaken terecht...
We hadden ons voorgenomen om een hele dag vol te maken en dat hebben we gedaan. We hebben daar een aantal mensen gesproken en die zeiden dat je het een aantal dagen moet doen, om het goed te kunnen ervaren. Wij zijn het daar wel mee eens, maar ons gevoel zei dat het voor ons niks ging veranderen. We konden die 6 dagen daar gemakkelijke vol maken (al duurde deze 2 dagen, voor ons gevoel al een maand), maar we hadden de keuze om terug te gaan naar Pai (wat we geweldig vonden) of te blijven en dan iets af te maken, waar we beide ons niet goed bij voelde... We kozen uiteindelijk om de 3e dag na het ontbijt te vertrekken. Dit keer was mijn ontbijt fantastisch.. Als je melkpoeder met wat suiker mixt met heet water en dit over je rijst gooit, krijg je soort van rijstepap. Laat ik daar nou zoooooo dol op zijn..heerlijk gesmikkeld, en Tes, ja.. Die genoot ook, van haar prutje;)

Een ervaring rijker, namen we de bus terug naar Pai. We zijn blij dat we het gedaan hebben, maar hier vonden we niet wat we zochten. Er waren regels, dus niet eten na 11 uur (wat overigens niet zo moeilijk was), maar er was een shop waar je eten kon kopen. Eigenlijk moet je meditatie in stilte doen, maar hier praatte gewoon iedereen, een uitzondering had een bordje met 'happy:) silence'. Tijdens de meditatie werd wel iets uitgelegd, maar was heel neutraal. En je kon tijdens de meditatie gewoon even weg, tja.. Dan zijn die 40 min niet zo lang.
Er waren veel Russen en die zaten er al 30 dagen, en dan met de voornaamste reden dat t gratis was, wij wilde liever desnoods eerder naar huis, dan dat we hier bleven omdat t gratis was. De natuur was prachtig, heerlijk kunnen genieten van de zon, een goed boek en vooral een ervaring rijker, hebben wij de meditatie iets eerder afgesloten.
Aangekomen in Pai, voelde het voor ons gewoon als thuiskomen. We hebben daar nog een aantal genoten t heerlijke zonnetje, nog wat filmavondjes (jaaaaa, we zaten weer in mountain view❤️) en we zijn lekker een dag bij t zwembad geweest. Nu kijken we elkaar aan en zeggen we: we hebben de goede keuze gemaakt! Haha, en dat voor 2 weegschalen.
Overigens spraken we een meisje in Pai en die heeft in Engeland 5 dagen zo'n mediatie gedaan en daar werden de regels echt nageleefd en was je echt met jezelf bezig. Stiekem hoop ik in de toekomst die ervaring toch te doen, time will tell!

Met gemixte gevoelens gingen we uit Pai, we wilde wel blijven, maar we hadden ons resort al geboekt. (jaaa, resort.. We hebben ons verwend met kerstMaar we hadden ook wel weer zin in een beetje luxe. Dus, hoppaaa terug naar Chiang Mai. Omdat we de mogelijkheid hadden dit met de scooter te doen, zijn we lekker met de scooter gegaan. 135 km door de bergen. Woow! Zo heerlijk, zo mooi! Een beetje verreisd, maar heel voldaan kwamen we aan bij ons resort. We hadden een eigen kamer, maar gedeelde badkamer. We lagen in een dorm. Daar waren veel kamers en veel gedeelde kamers, maar het had wel iets gezelligs. Het was sowieso meer luxe dan we tot nu toe gewend zijn. Normale bedden, warme douches en... Het wc papier kon gewoon door de toilet gespoeld (heel fijn;))
Er was een zwembad, met heerlijke ligbedjes. We hadden ons voorgenomen de kerst dagen daar lekker door te brengen.. En het werd 33 graden en elke dag warmer, dus dat was geen straf. In de avond lekker uitgebreid gegeten en even iets kleins voor elkaars gehaald. A lovely christmas.. Iets anders dan lekker eten met je familie en omringd te zijn met kerstbomen, wat we overigens beide wel gemist hebben hoor. Maarrrrr gelukkig hebben we Skype.. En hebben gewoon even 'mee aan tafel kunnen zitten'. We hopen dat iedereen een heerlijke kerst heeft gehad en klaar zijn voor t nieuwe jaar!

We wilden het kort houden.. Nou dat is aardig gelukt, al zeggen we het zelf. We hebben ondertussen Thailand verruilt voor Laos. De eerste uurtjes in laos hebben we er nu al op zitten en wat een avontuur was dat al.....to be continued:)....

Aangezien we vast en zeker niet een nieuw verhaal posten voor 1 januari, willen we iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen. Met veel liefde, geluk en nieuwe verhalen voor 2015! En doe voorzichtig met vuurwerk en drink vooral een borreltje teveel;)

2015 knuffels van ons! De travelbuddies

• 29 December 2014 - 02:36

Isolde :

Schatjes,

Net op het moment dat ik naar bed zou gaan.. Jaja nachtwerk komt door die vervelende spelletjes als Candy crush:p zag ik op Facebook het bericht dat jullie een nieuw verhaal hebben geschreven(getypt). En aangezien ik totaal niet nieuwsgierig ben (dus wel) zou ik dit verhaal wel EVEN lezen. Haha dat even werd iets langer dan gepland maar wat heb ik genoten van jullie verhaal. Ik weet niet wie er schrijft maar diegene kan wel schrijfster worden. Wordt helemaal mee gesleurd in de avonturen. Super gaaf! Geniet lekker! En jullie ook een gelukkig, liefdevol en gezond 2015 gewenst met nog meer mooie verhalen en aan het eind van het verhaal een heleboel mooie ervaringen! Dikke knuffel liefs

• 29 December 2014 - 02:37

Isolde:

Ps. Wat een eer dat ik nu wel een keer de eerste ben;-) haha

• 29 December 2014 - 02:46

Ellen Van Den Berg:

Hey milenc en tess,
    Zo leuk Om dit allemaal te lezen, jullie hebben Het enorm naar jullie zin denkik wel!
    Veel pleZier in de komen de maanden en happy new year! Xxx

• 29 December 2014 - 18:00

Gerda Beumer:

Net jullie verslag gelezen leuk dat we dat kunnen volgen zo te lezen maken jullie van alles mee lieve meisjes een fijne jaarwisseling Gr ook van ome ton

• 29 December 2014 - 21:14

Mary:

Hoi meiden .
    Zo te lezen vermaken jullie je geweldig.
    Wij wensen jullie een heel goed gezond 2015.
    Ik blijf jullie volgen .
    Dikke kus .
    Aldert en Mary

• 29 December 2014 - 21:53

Ineke Bosma:

Hallo lieveTessa en Milenca, jullie geweldige verslag net gelezen.Jullie hebben een fantastische tijd en jullie zien veel en maken ook veel mee! Wij zijn heel blij met jullie verslagen, kijken uit naar de volgende.Een hele fijne en goede jaarwisseling , gezond blijven(let op het eten)en tot het volgende bericht. We vonden het erg leuk dat Dien ons gebeld heeft, ze heeft het erg naar haar zin! Wel een vreemde jaarwisseling voor jullie.Hele dikke kus en knuffel van opa en omi.XXXXX

• 30 December 2014 - 00:50

Saskia:

Wauw.....wat een verhaal, wat een belevenis(sen)......die tocht op de scooter, stond de route een beetje goed aangegeven? En nu alweer een (slow)boot tocht meegemaakt op de mekong rivier.....echt Wauw!!!! Wil ik ook doen later..........xx

• 30 December 2014 - 00:51

Jannes:

Ey chicka's
    Wat een leuke verhalen!
    Zo te lezen beleven jullie genoeg.
    De beste wensen.
    Xx

• 30 December 2014 - 00:51

Jannes:

Ey chicka's
    Wat een leuke verhalen!
    Zo te lezen beleven jullie genoeg.
    De beste wensen.
    Xx

• 30 December 2014 - 16:55

Marjolijn :

Zo leuk om jullie te volgen. Voor jullie ook een gezellige jaarwisseling en een geweldig 2015!!

• 30 December 2014 - 21:00

Carloe:

Geweldig.....
    Wat kunnen jullie leuk schrijven ook.
    Geniet maar lekker verder.
    Voor jullie ook een heel fijne jaarwisseling.
    Liefs

• 03 Januari 2015 - 10:59

De Verschoortjes:

Een heel gelukkig, gezellig en gezond 2015 !!
    Man, man wat kunnen jullie een verhalen schrijven, GEWELDIG. Je wordt gewoon meegenomen opreis. Veel plezier en tot de volgende keer XXX

• 05 Januari 2015 - 09:03

Annemieke:

Nou ik kan me bij de vorige schrijfster aansluiten (alhoewel die ook heel goed kan schrijven) meiden ik weet niet wie van de 2 er schrijft WAT GEWELDIG !! Ik heb het gevoel dat ik mee ben in die rugtas. Lieve tess en Mill voor jullie een super 2015 met veel mooie momenten. Dikke kus miek

• 06 Februari 2015 - 10:30

Edith:

Wat een mooi verhaal weer zeg! Maar weer heel veel plezier, maar dat gaat zeker lukken als ik dit allemaal zo lees ;-) Dikke knuffel, Edith

• 07 Februari 2015 - 19:09

Inekebosma:

Tessa gefeliciteerd met mama's verjaardag.Hoe gaat het met jullie, hoop dat je dit berichtje kan lezen, als dat zo is kan ik wel eens meer schrijven! Veel plezier nog en liefs voor jullie , liefs opa en oma

Tags: #Thailand